Israël-reis, dag 10

Vandaag de laatste excursiedag genoten!Om 9 uur in de bus gestapt: op naar Rosh Hanikra, helemaal in het noorden van Israel, tegen de grens van Libanon aan. Onderweg kwam het met bakken uit de hemel! Aangekomen op de betreffende plaats werd het echter droog en eigenlijk was het weer zo een meevaller heel onze dag. Een knipoog van Boven.Rosh Hanikra is een schitterende plaats met krijtrotsen. We daalden met een kabelbaan af en liepen door rotsen heen met als het ware enorme kathedralen met bruisende en klotsende zee, maar ook kleinere kloven. Schtterend. Bij de totstandkoming van de staat Israel en de gevechten hierbij heeft het toenmalige verzet, de Hagana, hier het Libanese leger tegen gehouden.Na deze prachtplaats aan zee zijn we naar een uitzichtpunt van Montfort gereden, een indrukwekkende kruisvaardersburcht. Het noorden van Israel is prachtig met bossen van eikenbomen, bergen en heuvels, rotsen, bloemen: echt schtterende natuur. Hierna zijn we naar Akko gereden. Daar wachtte ons een lunch, natuurijk weer falaffel: laatste kans! Hierna zijn we de zo fraaie oude stad doorgelopen die een geschiedenis heeft van wel 4000 jaar. Wat nu vooral te zien is, is het indrukwekkende verhaal van de Byzantijnse tijd, en zeker de kruisvaarders. Jammer genoeg hebben deze mensen een zwarte bladzijde van de christenheid geschreven met hun geweld tegen Joden en moslims.De bijgevoegde foto is van de avondsluiting gisteravond in de synagoge van Nes Amim. Daar zitten mannen en vrouwen gescheiden door een wand. Dit hebben wij ook maar gedaan. Iedere avond hebben we na de avondmaaltijd een avondsluiting gehouden. Een lied zingen, een Bijbellezing die verband houdt met de belevenissen van deze dag, een kort woord van ds. Piet, en een gebed. Erna altijd een terugblik op de dag en een vooruitzicht naar de volgende dag. En daarna? De meesten zaten dan gezellig bij elkaar met een glaasje.Hartelijke groeten, en hopelijk morgenavond nog een keer een verslag van de zondag. En in deze christelijke nederzetting houden we de zondag ……