Israël-reis, dag 9

Vandaag zijn we vroeg op weg gegaan. Om 8 uur zaten we al in de bus, terwijl we een uur minder hadden omdat hier de zomertijd al is ingegaan.De verrassing van de dag: we zijn met de boot het meer opgegaan, terwijl dit niet in ons programma stond. We leken de eerste te zijn op het meer. Het Wilhelmus werd opgezet door de schipper en de Nederlandse vlag in top, dus mooi gezongen met elkaar. Ook het Israelische volkslied klonk trouwens heel mooi. Na een poosje gevaren te hebben hebben we een mooi lied gezongen en hebben we een paar minuten stilte genomen om deze wondere plek op ons in te laten werken.Hierna zijn we naar Tsafed gegaan, een schilderachtig plaatsje, maar het regende. Deze plaats is een belangrijke plaats voor de mystieke beweging Chabad in Israel, waarvan we een hele oude synagoge hebben bezocht. De Kabbala, een bijzondere mystieke beweging heeft hier als het ware domicilie. Onze gids heeft een mooie uitleg gegeven.Hierna gingen we naar een “wegrestaurant”  waar we weer een heerlijke falaffel in onze waffel kregen. Na de lunch zijn we naar de bijzondere en intieme Grieks Orthodoxe Kerk van Kapernaum gereden, waarna we een stukje Jesus trail in stilte gelopen hebben: wat heb je ontvangen tijdens deze reis namen we mee als vraag. Hierna gingen we naar Nazareth, de plaats van de aankondiging aan Maria. We hebben de grootste kerk van het Midden Oosten bezocht, die aan deze aankondiging is opgedragen. Een enorme Rooms Katholieke basiliek, door de staat Israel geschonken! Een mooi intiem gebrandschilderd raam toont een luisterende Maria met de engel Gabriel. Na dit bezoek hebben we een heerlijk aangekleed kopje koffie genoten.Na een busrit zijn we aangekomen in de christelijke kibboets Nes Amim, een mooie rustige plaats met een goed hotel. Na de heerlijke maaltijd hebben we een avondsluiting gehouden in de synagoge. Er stond een hekwerk zoals gebruikelijk in de synagoge, dus zaten we als mannen en vrouwen gescheiden van elkaar.Weer een hartelijke groet uit Israel namens de groep, ds. Piet