Israël-reis, dag 6 en 7

Vandaag twee dagen tegelijk! Gisteren waren we namelijk midden in de woestijn waar geen goede verbinding beschikbaar was.  Dinsdag 26 maart: vertrek uit Jeruzalem om naar de woestijn de Negev te gaan. Eerst zijn we naar  Tsede Boker gegaan. Dit is de toen zeer eenvoudige kibboets waar de eerste minister president van Israe, David Ben Goerion zich gevestigd heeft. Hij koos ervoor om in eenvoud te regeren! Samen met zjn vrouw is hij hier ook begraven. Hij zag vooruit dat als Israel een natie zou zijn voor veel Joden, de Negev tot bloei gebracht moest worden. Zo heeft hij gepionierd.Daarna zijn we naar de ruines van de Nabateeers gegaan: Avdat. Al 300 voor Christus vestigde deze dynastie zich in de woestijn en bouwde er steden, waar veeteelt, akkerbouw en zelfs wijnbouw plaats vond. Tot de Byzantijnse tijd (zesde eeuw) is dit geweest. De Hasmoneeen waar ook de familie van Herodes uit stamde. Heel bijzonder om midden in de woestijn toen al het weinige water (200 mm per jaar) zo optimaal te benutten. Ook hebben we de bron van Avdat bezocht: Ein Avdat. We konden dit natuurreservaat vanwege recente regen niet in wandelen, dus hebben we het van boven bewonderd. Fascinerend.Hierna zijn we naar de bijzondere nederzetting Kfar Hanokdim gegaan; dit is een bijzondere voor toeristen gemaakte nederzetting van Bedoeienen. Hier hebben we kameel gereden! We hebben er een heerlijke maaltijd vanuit deze traditie genoten, alsmede een mooi verhaal van een bewonderenswaardige Bedoeienenvrouw gehoord. Daarna een heerlijk vuur in het kamp waarna we ofwel de vrouwen of de mannentent ingingen. Er is fantastisch gesnurkt. Zelfs onze oudste deelnemers van 82 en 83 jaar vonden het mooi: zo maak je nog eens wat mee, slapen op de grond!

Woensdag 27 maart zijn we na een heerlijk ontbijt in de bus gestapt naar de Dode Zee. Natuurlijk hebben we als duikbootjes gedobberd in het water van 31 % zout! Het is goed voor je huid, die je trouwens op deze diepste plaats ter aarde van 400 meter beneden de zeespiegel niet eens hoeft in te smeren. Hierna gingen we naar het prachtige Ein Gedi. Een schitterende kloof waar Saul een grot in ging om zijn behoefte te doen, waar juist David zich verborgen had voor hem! Ook de plaats waar Hooglied over spreekt: een romatisch mooie plaats dus. Na de wandeling naar de watervallen zijn we naar Qumran gereden om er te lunchen. Vervolgens kwam de rit naar de mooie opgraving van de oude stad Beth Shean (al in Richteren genoemd). Helaas werd de bus door een foutief sturende auto aangereden. Een oppervlakkige schade, die ons tijd kostte en de site deed missen. Gelukkig had onze uitstekende gids Yossi nog een oplossing door een ander deel te tonen: het amfitheater waar vroeger gladiatoren gevechten met vervolgde Joden en christenen alsmede leeuwen en beren hielden.Hierna reden we naar Ohalo, de kibboets waar we in gezellige huisjes aan het meer van Tiberias voor twee nachten zullen verblijven.Van het thuisfront komt wel de vraag of wij iets merken van de onrust bij de Gazastrook: hier vernemen wij gelukkig niets!In de groep gaat het echt heel bijzonder. Een sfeer van met elkaar, mooie gesprekken en geweldig veel schater partijen om de leuke grapjes.

Hartelijke groet van de Israel Anders reis die inmiddels over de helft is.